Obecnie wiele funkcji w naszym samochodzie sterowanych jest cyfrowo, komputer w naszym aucie nadzoruje wiele różnych czujników, jedną z głównych funkcji współczesnych sterowników jest doprowadzanie do komory spalania odpowiedniej mieszanki.
W tym przypadku należy dostarczać właściwa ilość paliwa, oraz powietrza, dzięki któremu następuje spalanie.
Czujniki potrafią wykrywać nadmiar powietrza po spaleniu, wówczas komputer dostaje informację o tym iż należy dostarczyć większą ilość paliwa.
Do lat 80tych XX wielu kontrola przepustnicy odbywała się mechanicznie za pomocą przewodu przymocowanego do gaźnika. Prędkość obrotową biegu jałowego ustawiono po prostu za pomocą śruby, aby klapa przepustnicy była lekko otwarta. Ta prosta metoda wymagała regularnej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego i była podatna na odchylenia, w zależności od temperatury silnika czy też zużycia silnika. W latach 80tych wraz z wprowadzeniem sterowników silnika, wprowadzono także elektroniczne zawory które rozwiązały wiele z tych problemów. Tego rodzaju rozwiązanie uprościło budowę niektórych podzespołów ponieważ można było zrezygnować już z wielu części mechanicznych odpowiedzialnych za sterowanie przepustnicą, wyeliminowało to także wiele problemów z zapłonem. Ważną zaletą elektronicznego sterowania przepustnicą jest fakt, iż sterownik silnika może regulować kąt przepustnicy podczas przyspieszania, aby odpowiednio regulować przepływ powietrza. Poprawia to prędkość, z jaką powietrze przepływa przez wlot i zapewnia wzrost momentu obrotowego. Jest to znane jako mapowanie momentu obrotowego i jest możliwe tylko przy elektronicznym sterowaniu przepustnicą. Oczywiście sterownik silnika może regulować także wiele innych ustawień, gdy filtr powietrza zostaje zablokowany przez kurz, komputer może uruchomić silnik przy nieznacznie zmniejszonej ilości wtrysku paliwa, aby to zrekompensować. Pozwala to na osiąganie maksymalnej wydajności od momentu uruchomienia silnika, wówczas komputer zmienia standardowe ustawienia i na bieżąco kontroluje mieszankę. W przypadku starszych silników, mieszanka była by nieprawidłowa i silnik mógłby gasnąć. Dostosowania te dotyczą nie tylko zablokowanych filtrów powietrza, ale także wielu układów w silniku lub skrzyni biegów. W miarę zużywania się elementów w układach hydraulicznych, w celu kompensacji, wymagają one zmiany czasu uruchomienia elektromagnesu.
Podobnie, gdy silnik się zużywa, zdolność do pompowania powietrza, a kąt otwarcia klapy przepustnicy będzie musiał się zmienić, aby utrzymać prawidłową prędkość pracy silnika na biegu jałowym. W przeszłości silniki polegały na komponentach mechanicznych, aby zapewnić ich najlepszą wydajność. Wraz z rozwojem i ewolucją technologii coraz więcej producentów zaczęło stosować moduły sterujące i inne komponenty elektroniczne w celu zwiększenia wydajności silników. Obecnie głównym elementem tych systemów jest jednostka sterująca silnika. Jeżeli nasz komputer silnika ulegnie awarii możemy go wymienić, nie musi być to koniecznie nowy produkt, może zaadaptować używany komputer, wiele modeli do różnych samochodów znajdziemy w naszym sklepie.