Cewka zapłonowa to element wyposażenia samochodu, o którym bardzo rzadko myślimy – a równocześnie coś, bez czego jazda samochodem jest po prostu niemożliwa, o czym przekonał się najpewniej każdy kierowca w momencie, w którym auto nagle nie odpaliło. Co to jest cewka zapłonowa, jakie są typowe objawy jej zużycia i/lub uszkodzenia i kiedy warto ją wymienić – na te i inne pytania odpowiadamy w niniejszym tekście!
Do czego służy cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa to kluczowy element układu zapłonowego w każdym samochodzie. Jej metoda działania jest stosunkowo prosta – przekształca ona niskie napięcie z akumulatora (12 V) na znacznie wyższe, sięgające 30,000 V, które potrzebne jest do wytworzenia iskry w świecy zapłonowej – i w rezultacie odpalenia samochodu. Dlatego tak ważne jest, by element ten – a właściwie elementy, gdyż w każdym aucie jest ich kilka, w zależności od budowy silnika – działał sprawnie, gdyż bez tego jazda może być utrudniona lub całkowicie niemożliwa.
Typowe awarie cewki zapłonowej
Wiemy już, jak działa cewka zapłonowa i za co odpowiada, jakie więc są typowe objawy jej zużycia lub potencjalne awarie? Najczęstsze problemy prezentują się następująco:
- Przegrzewanie i uszkodzenie izolacji – wysoka temperatura jak i uszkodzenie izolacji cewki zapłonowej może powodować straty napięcia, a tym samym jej gorsze działanie;
- Korozja i wpływ wilgoci – wnikająca do wnętrza cewki wilgoć może powodować korozję, a w rezultacie spadek sprawności;
- Zużycie mechaniczne – jak każdy element eksploatacyjny, cewka zapłonowa także się zużywa. To powoduje stopniowy spadek sprawności – aż do momentu, w którym nie jest w stanie wydajnie pracować i pojawiają się problemy z działaniem silnika.
Powyższe punkty nie wyczerpują oczywiście tematu awarii cewki zapłonowej, jednak są to problemy, z którymi spotkać można się najczęściej.
Cewka zapłonowa – kiedy należy wymienić?
Jak w przypadku wszystkich elementów eksploatacyjnych w samochodzie, cewki zapłonowe kiedyś się zużyją i należy je wymienić – pytanie jednak kiedy następuje ten moment? Najczęściej wtedy, gdy pojawiają się następujące problemy:
- Nierówna praca silnika – tyczy się szczególnie pracy na jałowym biegu. Silnik może pracować skokowo, co jest sygnałem zużytej cewki;
- Spadek mocy – usterka, która pojawia się najczęściej, czyli drastyczny spadek mocy silnika. Jeśli auto nagle zaczyna bardzo wolno przyspieszać, jest to najpewniej problem związany z uszkodzoną cewką zapłonową;
- Trudności z uruchomieniem silnika – cewka lub cewki ulegną drastycznemu zużyciu lub awarii, finalnie doprowadzi to do problemów z odpaleniem silnika;
- Zapalenie się kontrolki „Check Engine” – kontrolka ta zwiastuje problemy z silnikiem, w tym właśnie cewkami zapłonowymi.
By upewnić się, że problem dotyczy cewki zapłonowej, można podpiąć samochód pod komputer i sprawdzić rejestr błędów. Będzie tam widoczny stan konkretnej cewki – lub kilku z nich, jeśli zużycie dotyczy więcej jak jednej. Wtedy też warto wymienić zużyty element – zanim pojawią się większe problemy, z niemożliwością odpalenia samochodu na czele.